lauantai 7. syyskuuta 2013

Alaikäisten päihteidenkäyttö





Dodiin, vihdoin sain aikaseks alottaa tän postauksen teon. Korostan näin ensialkuun, että päihteidenkäyttöä koskevat asiat tässä postauksessa ovat todellakin vain ja ainoastaa mun mielipiteitä, enkä haluu loukata tai väheksyä niitä käyttäviä ihmisiä ym.. joten te, jotka tupakoitte, juotte, polttelette jtn random aineita, ni älkää ottako itteenne, kiitos.

Painostus ja kavereiden juominen


 Joillekin lienee tuttua, että usein kaveriporukasta löytyy ne pari muutamaa ihmistä, jotka pimeinä syysiltoina lähtee bilettämää jonneki perseeseen ja itse jää yksin kotiin miettimää maailmanmenoa, right? Tos talven/kevään aikana mun oli vaikeeta hyväksyä sitä tosiasiaa, et jotku mun ikäsistä ja hyvistä kavereista lähti vaa randomisti jonneki pitämää hauskaa, juomaa.. Sekottamaa vaa pää alkoholilla hyväs seuras, ku ite olin yksin himas ja saatoin käydä vaa ratsastaa. Must tuntu vaa nii epäreilult, et toiset sai mennä ja tulla oman mielesä mukaa.. Mut tavallaa en oo enää katkera siitä, koska tällee jälkeepäi ajateltuna en usko, et oisin kauheesti mitää menettäny, vaikken mukana sellasilla juomisreissulla oo koskaa ollukaa.
 Toi painostus ei tarkota tässä tapauksessa sitä, että mua ois painostettu juomaa jotai, vaa pikemminki polttamaa tupakkaa. Mut oon oikeestaa aina ollu aika vahva sen asian suhteen, sillä mä kyllä osaan sanoo sille aineelle ''ei'' en oikeesti ymmärrä, mite joidenki mielestä sen sanomine on noloo? Siis nimenomaa tollasessa tilanteessa. Mun mielest se on just tosi rohkeeta ja hienoo jos nii pystyy tekee ja perustelemaa sen vielä sillee, et se on epäterveellistä ja kaikkee. Onneks kaikki kuitenki mun kavereista, jotka siis polttaa, ni tietää et se on toooosi tyhmää ja ikinä ei niienkää ois pitäny sitä alottaa.


Miksi minä en polta tupakkaa tai juo alkoholia?


Syy tähän on erittäin yksinkertainen --> se on Epäterveellistä. Siis oikeesti, miks mä haluisin tupakoida, jos tiiän mitä siitä voi seurata ja kaikenlisäks se maistuu iha paskalta? Tässä muutamia seuraamuksia ns. syöpäkääryleen poltosta;

- Kunto ja kestävyys heikkenevät
- Ihon kunto huononee
- Hengitystieinfektiot lisääntyvät ja pitkittyvät
- Hampaat ja ikenet vaurioituvat
- Hampaat ja kynnet kellastuvat
- Syntyy nikotiiniriippuvuus

Sitten seuraavaksi, miksi en ole siinä porukassa mukana, joka tykkää siitä ryyppäämisestä? No itseasiassa ensinnäki oon kasvanu sellasessa huolehtivassa ja terveyttäedistävässä perheessä, joten ne ei oo mua ees päästäny lähtee mihinkää juomabileisii or something.. Mutta myönnettäköön, että on mulla välillä sellanen olo ollu, että haluisin lähtee juomaa ja tällee.. mut koska en koskaa pääse, ni yritän ajatella kaiken käänteisesti, eli mitä haittoja siitä mulle mm. voi seurata;

- Riippuvuus alkoholii
- Masennus
- Pelkotilat/hermotaudit
- Vatsan alueen sairaudet

Huumeet


Hmm, miksi käyttäisin tätä ns. kukkaa, elikkä budia, elikkä kannabista, jos se ei ole edes laillista Suomessa? Eikö päätä saa tarpeeks sekasi länträämällä viinalla ja kaljoilla? Ei useidenkaan nuorien mielestä. Se on oikeesti musta aika harmillista, et varmaa yli puolet nuorista kokeilee huumeita vaa siks, koska kaveri houkuttelee; ''Maistaisit ees tän kerran! Heei ei oo nii paha ;)'' ''Jäbä o iha nössö, jos ei uskalla ees maistaaa!'' Ei vittu sanon minä. Se kokeilu voi joo olla sillä ekalla kerralla tosi hauskaa, ku tulee ilone fiilis ja kaikki on hauskaa, mut entäs sitte ku se hyvänolontunne loppuu? Sehä on itsestäänselvyys, et sit alkaa vaa mieli saada lisää ja lisää.. Sitte se alkaaki olee yhtäkkii kauhee noidankehä, josta ei enää pääsekkää niin helposti pois. Entä sitte, ku menettää oikeet kaverit ja eksyy väärii porukoihi? Sitähä varmaa kaikki haluuki? Ei, kukaa ei haluu sitä, mut niin vaa käy. Pian huomataa miten kouluarvosanat laskee ku lehmänhäntä ja 1-2v päästä pitäis olla päättötokari kädessä. Mihkä sitä sitte lähetääkää, ku aivoissa ei oo enää mitää tietoa yhtää mistää, ku huumeet ja alkoholi on syövyttäny ne iha rusinoiks? Not nice. Entäpä mitä kannabiksen käytöstä sitten voi seurata?

- Linnaa/sakot
- Vaurioittaa hengitysteitä
- Lisää suun, kurkunpään ja nielun syöpäriskiä
- Sydän -ja verisuonihäiriöt
- Aivoinfarktit
- Psykoottisenhäiriön
- Sekavuustilan ja ahdistuneisuutta


Rahoitus


Suoraansanottuna mulla ei oo aavistustakaan siitä, että paljo esim. yks kaljalava maksaa tai viinapullo taaai something, mutta siitä oon aivan varma, et ne rahat mitä mäki oon kesätöistä saanu, ni ei tasan mee kurkusta alas. Siis voisko nuori idioottimaisemmin rahasa tuhlata? Eih.. Se on iha uskomaton ajatus, että niin monet maksaa siitä, että niille tulee suuremmalla todennäköisyydellä jotain sairauksia ja muita ongelmia. Käsittämätöntä :D Melkee niiku naurattaa ihmiste tyhmyys, mut samalla tunnen myötäsurua.

Ilman päihteitäkin voi pitää hauskaa !

Tää on oikeesti niiin true story ja voin ottaa esimerkiks vaikkapa eilisen. Sillä Hartolassa järjestettiin tänään perinteiset markkinat ja nuorilla on ollu markkinapäivää edeltävänä päivänä (perjantaina) vetää kunnon perseet keskellä kylää tai kylän ulkopuolella, missä kukin. Itse kuitenkin kilttinä ja reippaana tyttönä kävin kylällä päivällä vaa pyörähtämässä ja illalla lähin lenkille ja tapaisin kyl siin samal vähä kavereita, et ei se mikää kympin suoritus ollu.... :D Mutta tulipaha sellanenki heitettyä ja illalla lähin kolmannen kerran kylälle, jälleen kerran kavereita moikkailemaa ja tuliha sitä sitte nähtyä vaikka ja ketä ja tutustutta uusiinkin ihmisiin, mahtavaa ! Suurinosa tosin oli kännissä, mutta ei se mitää :D 
 Silti mulla oli hauskaa, selvinpäin ja känniläisten keskellä. Wow ! :> En vaihtais sekuntiakaa siellä yhtää mihikkää, koska seki ilta oli omalla tavallaa unohtumaton ja mä oigeeesdi taas kerran sain huomata mite paljo mä välitän noista mun tyhmistä, ärsyttävistä apina kavereista, jotka saa päivä päivältä vaa hullumpia ideoita :D Love u all <3 Kiitos kaikille eilisestä jaaa voisin lopettaa tän postauksen tähän :) 





Toivottavasti tää postaus vastas ees jotenki teijän odotuksia ja teijän on iha turha tulla mussuttamaa mulle jtn et;'' viddu sä et tiiä ees millasta on olla kännissä ja helppo sun on puhuu jstn tupakoinnin riippuvuudestakaaa ees, ku et ooo polttanu !'' Voin kertoo, et oon ollu kännissä, maistanu tupakkaa ja never ever kokeillu huumeita enkä tuu koskaa kokeilee : ) That's it ja kiitos ja näkemiin :3

@Insah



18 kommenttia:

  1. Tää oli hyvä teksti! Kirjotit hyvin! :)

    VastaaPoista
  2. Hieno teksti!

    Olen tehnyt itselleni lupauksen jo pienenä (suurimmaksi osaksi alkoholismista kärsineen äitini takia)etten koske alkoholiin,tupakkaan tai mihinkään muuhunkaan päihteeseen/huumeeseen.
    Voin hyvällä omatunnolla sanoa, että olen pitänyt kiinni lupauksestani koko 17 vuotisen elämäni aikana!

    Jatka samaan malliin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho ! Respect ;o Oo ylpee itestäs :) ! Ja kyl mä aattelin, koska ei mul oo mitää syytä lähtee tollaselle ihme päihdelinjalle (:

      Poista
  3. Tosi hyvä postaus! Oon sun kanssa täysin samaa mieltä! Vaikka itse alaikäisenä joinkin aika paljon, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna siinä ei ees ollu mitään hienoo. :D

    VastaaPoista
  4. Joo nyt kyllä oli loistava postaus :) samaa mieltä olen kaikista noista asioista vaikka joskus sorrunki parii bissee/röökii vaik ei se ees oo hienoo xd pidä kiinni mielipiteistäs ja periaatteistas !
    -Leiska

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuu kiitos Leeevi :) ja hhah :D mut pääasia, ettet oo koukussa :)

      Poista
  5. Tää oli tosi mielenkiintonen, ja ainaki mitä mä oon kuullu aoíheesta, nää kaikki on totta. Mun kaverin iskä kuoli jo 40 vuotiaana, ku poltti nii paljon, ja eisitä tiiä vaikka oois ollu muitki aineit mukana...:/
    tee tälläsii lisää, jos vaa jaksat!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih ::( Oikeesti nää on niiin turhia aineita, et toivoisin et kukaa ei koskaa sortuis ees kokeilemaa mitää noista, koska niistä ei oo kellekää oikeestaa yhtää mitää hyötyy.. :/ ja jooh, näitä on iha hauska kirjotellaki : )

      Poista
  6. Muuten tositositosi hyvä postaus, mut uskottavuus vähä meni ku sul on toi jack daniels paita päällä toss kuvas...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No anteeks :D Tykkään vaa siitä ja mun oli pakko ostaa se markkinoilta :p

      Poista
  7. Super hyvin kirjotettu! Niin totta joka sana :D

    VastaaPoista
  8. kannabis ei varsinaisesti oo huume se on lääkeaine

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta sitä pidetää Suomessa huumeena, eikä lääkeaineena.

      Poista
  9. Tee kaveripostaus ! Joutsalaisista kavereista :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistetäääs muistii :) Voisinpa vaikka tehäkki ! Vaikka ei niitä sellasia oo ku 4, joista voisin sillee jotai kertoo xD haha !

      Poista